יום ראשון, 1 בנובמבר 2009

רק רצינו לקנות כרטיס טיסה באינטרנט…

מישהו שומר עלינו צרכני הנופש חופש תיירות ונסיעות? מישהו דואג למסחר הגון? האם מותר לחברות התעופה, התיירות, בתי המלון נופש וחופש להציג מחירים שאינם מחוברים, מתייחסים, מגיבים למחירון קשיח? איך נדע אם תפסנו דיל טוב? איך נדע עם המחירים המפורסמים במכירה מוקדמת הם באמת יותר זולים? איך נדע אם כדאי להמר ולחכות לדיל דקה 90?

אין ספק שמוצרי חופש נופש נסיעות ותיירות הם ספק מוצר ספק שירות שקשה, אם בכלל אפשרי, לכמת אותם ולהציג עליהם תג מחיר מובהק. ולרעיה הליין השיווקי מכירתי של הרגע האחרון הקרוי דקה 90.
נכון, גם למגפיים מחיר נקוב ובסוף העונה המחיר נחתך לרמות נמוכות לפי כמות המגפיים שנשארו במלאי, התחרות, ועוד מיני שיקולים.

אלא שבתיירות בכלל, במלונות ובטיסות בפרט אין קו לינארי בו מוצג מחיר נקוב שיכול לרדת בדקה 90. בטיסות אין הצרכן יכול לדעת מהו מחיר כרטיס טיסה. מחיר כרטיס טיסה הוא דבר נזיל שנקבע לפי שיקולים הנעלמים מעיני הצרכן. מחיר כרטיס טיסה יכול לעלות ולרדת חדשות לבקרים. לא ניתן לדעת האם המחיר המוצג ברגע זה באתר אינטרנט מסוים הוא מחיר טוב, מחיר יקר או מחיר זול. האם כדאי לחכות לדקה 90 או למהר ולרכוש כרטיס טיסה עכשיו. וכל כך משום שחברות התיירות וחברות התעופה זכו בפטור באשר להצגת מחירים.

משרד התמ"ת שאמור להגן עלינו הצרכנים הטווה נורמות באשר להגנת הצרכן. יפה וטוב אך בעודו מכסה טפח הוא מגלה טפחיים... ואני מצטטת מאתר התמ"ת- כלים להגנת הצרכן
 http://www.moital.gov.il/NR/exeres/AF83F977-3B01-4DC0-AC33-C3E975B3C8F8.htm

"איסור על הטעיית הצרכן
.... הפרטים הנחשבים לפרטים מהותיים בעסקה הם:
סעיף 18 -        כמות הטובין שבמלאי מסוג נושא העסקה,"

האומנם? האם לא חלה על חברת התעופה להציג לנו כמה מושבים במצאי המחיר שמוצג באתר? כדי שנדע מול מה אנחנו מתמודדים? שנמהר להזמין או שנחכה לדקה 90?

"עסקת מכר מרחוק

מה צריר המוכר לגלות?

בהתאם לחוק חלות על המוכר חובות גילוי פרטים בנוגע ל.... התקופה בה תהיה ההצעה בתוקף.............."

האומנם? האם לא חלה על חברת התעופה המוכרת לנו כרטיסי טיסה ומציגה לנו מחיר באתר האינטרנט שלה את התאריך עד מתי תהיה הצעת המחיר הזאת בתוקף?

 
ראוי היה לחייב כל מי שרוצה למכור תיירות ונסיעות באינטרנט להציג את מחיר המחירון של טיסות. בדיוק כמו שמקובל בתעשיית בתי המלון שבארצות הנאורות להציג על דלת חדר המלון מחירון. מה מחיר החדר לתפוסת יחיד, תפוסה זוגית, עם/בלי ארוחת בוקר וכדומה. הנחות ממחיר המחירון בודאי מתקבלות בברכה. אולם קודם כל יש מחירון המוצג בגלוי ומאפשר נקודת התייחסות.

למיטב הבנתי תעשיית ההימורים איננה כוללת את חברות התעופה ובתי מלון. ובמילים אחרות מדינה מתוקנת אסור לה לאפשר מצב שבו הצרכנים חשופים לקומבינות וטכנולוגיות שיווקיות  מבלי לחייב את נותני השירות לספק מידע אמין. משרד התמ"ת נותן לחתול לשמור על השמנת: לתת לחברות התעופה לא לפרסם מחירים, מצאי מקומות טיסה למחיר מסוים, כמה זמן מחיר טיסה יהיה בתוקף. וכי איך ידע הצרכן אם לרכוש כרטיס טיסה עכשיו או לחכות לרגע האחרון דקה 90  וכולי, אם איננו "מקבל מידע מלא ואמיתי על העסקאות שהוא חפץ לבצע"?

לא ולא. מצב עסקאות מכר מרחוק בתחום תעופה, נסיעות ותיירות איננו תואם את ההצהרה של משרד התמ"ת>> המומנה על הגנת הצרכן: "...    איסור על הטעיית הצרכן -האיסור המרכזי בחוק הגנת הצרכן הוא איסור הטעיית צרכן בס' 2 לחוק. מפסיקת בית המשפט העליון עולה, כי החוק אינו דורש הטעיה הלכה למעשה. כל שנאסר על פיו הוא עשיית דבר "העלול להטעות צרכן". מטרתו של איסור זה להבטיח, כי הצרכן יקבל מידע מלא ואמיתי על העסקאות שהוא חפץ לבצע. איסור ההטעיה מתפרש על כל מעשה או מחדל בכתב או בעל-פה, העלול להטעות צרכן בעניין מהותי בעסקה...."

אין תגובות: